NACHT VAN DE NACHT IN DE RODENBURGHOEVE – Zaterdag 29 oktober 2022

Marsmannetjes kijken? Of, een stuk waarschijnlijker, naar de ringen van Saturnus of naar de grote, rode vlek van gasreus Jupiter? Met een beetje geluk gaat dat lukken: tijdens de Nacht van de Nacht, zaterdag 29 oktober, staan Jupiter, Saturnus en Mars die avond aan de hemel en opent De Rodenburghoeve de deuren van kantine en stal voor een gevarieerd sterrenkijkprogramma voor jong en oud.

Ontdek hoe mooi de nacht is tijdens de Nacht van de Nacht! Op de avond dat de wintertijd ingaat, geeft Vrijwilligersgroep De Cormmenije, in samenwerking met Sterrenwacht Vesta, gehoor aan de oproep van de landelijke Natuur- en Milieufederaties om een ode aan de nacht te brengen. Onder het motto ‘licht uit, sterren aan’ zijn er in kantine en tussen de hooibalen van een van de stallen van Boerderijcamping De Rodenburghoeve diverse astronomielezingen, is er een infostand van Sterrenwacht Vesta en wordt er anderhalf uur uitgetrokken om buiten, in het pikkedonker van de polder rond de hoeve, met sterrenkijkers naar de sterren te kijken: ja, een ware “starwalk”.

In kort bestek het programma: inloop vanaf 18.30 uur, om 19.00 uur gevolgd door een lezing van amateurastronoom Maarten Breggeman over de (acht) planeten van ons zonnestelsel, waarbij Jupiter, Saturnus en Mars centraal zullen staan. Dan, na een korte pauze, neemt Sidney Strangmann van Sterrenwacht Vesta het stokje over voor zijn voordracht-met-lichtbeelden. Ten slotte, vanaf 20.45 uur richten we ons blik op de sterrenhemel boven de Uitgeesterbroekpolder; sterrenkijkers zijn aanwezig tijdens deze “wandeling tussen de sterren”, een verkenning van het nachtelijk firmament met behulp van de Starwalk 2-app.

De Nacht van de Nacht is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een evenement met activiteiten op 350 plaatsen in Nederland en met meer dan 40.000 bezoekers. Reden te meer voor een bezoekje-bij-nacht aan de Rodenburghoeve, tussen de hooibalen in een van de romantisch verlichte stallen!

Nacht van de Nacht in de Rodenburghoeve, Busch en Dam 22, Uitgeest/Krommeniedijk. Astronomielezingen en sterren kijken op zaterdag 29 oktober van 18.30-22.15 uur. Gratis entree, vooraf aanmelden is niet nodig; consumpties tegen contante betaling.